Respondemos todas aquellas dudas referentes a los diferentes procesos implicados en la propiedad industrial.
És l'adreça d'una empresa, organització, associació o persona a Internet i permet que la seva informació, els seus productes o serveis siguin accessibles a tot el món a través de la xarxa.
Té una doble utilitat
- És el seu identificador a Internet, que serveix per identificar la seva empresa o les marques dels seus productes i serveis a la xarxa.
- La seva adreça a la xarxa és la forma més fàcil, ràpida i intuïtiva per localitzar un lloc a Internet.
Existeixen tres nivells de dominis d'Internet:
- Dominis de primer nivell són els que acaben en com, gob, edu, org (entre altres) i són assignats per institucions designades per l' ICANN. El registre de noms de domini baix .com, .org i .net no està sotmès a cap tipus de comprovació prèvia, s'assignen seguint el principi de "primer en arribar, primer servit".
- Els noms de domini de segon nivell són els que identifiquen el país. A Espanya correspon a Red.es l'assignació d'aquests dominis, que s'atorguen (si compleix els requisits) al primer que ho sol•licita. No podran ser objecte de sol•licitud com a noms de domini aquells que hagin estat prèviament assignats. També han de complir amb normes de sintaxi i no poden incloure termes reservats recollits en una sèrie de llistes (termes d'Internet i termes relatius a institucions nacionals o internacionals), tal com disposa la normativa corresponent.
- També correspon a RED.es l'assignació de dominis de tercer nivell: ".com.es", ".nom.es", ".org.es", ".gob.es" i ".edu.es". Aquests noms de domini de tercer nivell s'assignaran segons un criteri de prioritat temporal a la sol•licitud. No podran ser objecte de sol•licitud els noms de domini que hagin estat prèviament assignats. En l'assignació de noms de domini amb els indicatius " .gob.es" i " .edu.es" es verificarà amb caràcter previ a l'assignació el compliment dels requisits de legitimació continguts en la normativa vigent, així com el compliment de les normes de sintaxi. Els noms de domini de tercer nivell sota els indicatius ".com.es", ".nom.es", ".org.es" també han de complir amb normes de sintaxi i no poden incloure termes reservats recollits en una sèrie de llistes (termes d'Internet i termes relatius a institucions nacionals o internacionals), tal com disposa la normativa corresponent.
Es frecuente que las empresas elijan una denominación y la protejan como marca, nombre comercial, denominación social y nombre de dominio para concentrar sus esfuerzos y sus inversiones publicitarias.
Pueden coexistir registralmente marcas y nombres comerciales idénticos o similares, pertenecientes a titulares diferentes, pero destinados a ámbitos mercantiles distintos, siempre que excluyan el riesgo de error o confusión. No es posible la inscripción de una denominación social idéntica a otra anteriormente inscrita, aunque sus actividades mercantiles sean distintas. No es posible tampoco la inscripción de un nombre de dominio coincidente con otro anteriormente inscrito, sea cual sea la actividad que vaya a desarrollarse con uno y otro.
Las marcas y nombres comerciales se inscriben en la Oficina Española de Patentes y Marcas, las denominaciones sociales en el Registro Mercantil Central y los nombres de dominio bajo el ".es" en la Entidad Pública Empresarial Red.es, donde existe la Dirección de Dominios de Internet, conocida como ESNIC. Existen, por tanto, TRES REGISTROS DIFERENTES para la inscripción de estos signos identificativos con relevancia para la empresa.
El registre de noms de domini es regeix per la seva pròpia legislació nacional i internacional (en funció del tipus de domini) i no és competència de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques. Els conflictes que entre ambdues modalitats poguessin sorgir s'han de dirimir davant d'Organismes Internacionals d'Arbitratge o davant dels Tribunals.
Informació genèrica sobre la qüestió (extret de la pàgina del Registre de la Propietat Intel•lectual):
COM ES RESOLEN ELS CONFLICTES ENTRE DRETS DE PROPIETAT INDUSTRIAL, DENOMINACIONS SOCIALS I NOMS DE DOMINI?
Té transcendència la prioritat en el temps del signe corresponent
A) Marca o nom comercial prioritari en el temps: el titular registral pot iniciar accions davant els Tribunals de Justícia enfront del que hagi adoptat posteriorment aquest mateix nom o un altre de confusible com a denominació social per a activitats mercantils iguals o similars, i sol•licitar, entre altres mesures, el cessament per part de la societat demandada en la utilització d'aquest distintiu (art. 34.3.d. Llei de marques) i la modificació de la seva denominació social. A més els òrgans registrals competents per a l'atorgament o verificació de denominacions de persones jurídiques denegaran el nom o raó social sol•licitat si coincidís o pogués originar confusió amb una marca o nom comercial notoris o reanomenats en els termes que resulten de la Llei de marques, tret d'autorització del titular de la marca o nom comercial (disposició addicional catorzena de la Llei de marques).
Davant qui utilitzi aquest distintiu com a nom de domini, juntament amb la possibilitat d'acudir als Tribunals de Justícia (art. 34.3.f. Llei de marques), pot fer ús dels procediments administratius de verificació i cancel•lació davant Red.es si el nom de domini en qüestió incorre en alguna de les causes previstes a aquest efecte.
B) Denominació social anterior: una entitat que tingui degudament inscrita la seva denominació social podrà oposar-se en la via administrativa davant tota pretensió, per part d'un tercer, d'inscripció de la seva denominació social com a marca o com a nom comercial si concorren els requisits establerts a l'art. 9.1.d de la Llei de marques, i igualment podrà acudir als Tribunals de Justícia per sol•licitar la nul•litat de la inscripció esmentada. També podrà fer valer els seus drets davant qui inscrigui la seva denominació social com a nom de domini en els termes descrits a l'apartat A).
C) Nom de domini anterior: qui tingui el seu nom de domini degudament inscrit podrà acudir davant els Tribunals de Justícia enfront de qui inscrigui aquest nom com a marca, nom comercial o denominació social, invocant la legislació sobre competència deslleial, l'existència de mala fe (art. 51.1.b Llei de marques) i qualsevol altre motiu en què fundi el seu dret. Aquest tipus d'accions judicials té especial dificultat.
Existen diversas clasificaciones según el parámetro que se siga en cada caso. Cabe destacar:
A) Según si existe una finalidad específica asociada a la general de diferenciar productos y servicios:
B) Según el formato del signo que se protege: